Ben je een grafisch ontwerper, dan ben je een omvormer van boodschappen. Ben je een góede grafisch ontwerper, dan beschik je over de capaciteit om complexe materie om te vormen. Het belangrijkste wat daarvoor nodig is, is input over het product of de dienst.

Zo’n grafisch ontwerper ben ik. En hopelijk velen met mij, want als het gaat om communicatie speelt grafisch ontwerp een grote rol. Als het gaat om een website maken, kan een niet zo goede grafisch ontwerper ervoor zorgen dat de bezoeker je website verlaat. Super zonde, want een SEO-expert (zoekmachine-expert) of copywriter heeft er juist voor gezorgd dat die ene bezoeker op jouw website terecht is gekomen.

 

UX DESIGN: WETEN WANNEER ER GEKLIKT WORDT

Niet voor niets staat ‘ux’ voor user experience. Daar waar de grafisch ontwerper de creatieve omvormer van boodschappen is, heeft ux design alles te maken met mensenkennis. Met name online gedrag, bijvoorbeeld bij een website maken. De grafisch ontwerper zal weten wat het beste communiceert in vorm, kleur, lettertypes, lay-out, maar de expert in ux design weet wat de ‘houdbaarheidsdatum’ is van die grafisch elementen op een website. Hij of zij weet precies wat een online bezoeker als prettig ervaart bij het navigeren door jouw webshop of website. Wellicht is de contactpagina te lang, is de filter van je webshop te ingewikkeld of moet er te vaak geklikt worden om concreet ergens te komen. Beide professionals hebben dus dezelfde interesses als het gaat om verleiden en sturen van een potentiële klant, maar ze pakken beiden een ander spectrum van de buyer’s journey.

 

STIEKEM GEWOON EEN MARKETEER

Website maken? Dan rijst er vaak de vraag wie de klus het beste kan klaren: de webdesigner, de grafisch ontwerper of wellicht toch de expert in ux design? Eerlijk gezegd zou een all-in-1 het beste zijn. Iemand die allround is. De webdesigner heeft namelijk veel verstand van HTML en de techniek van een website maken, de grafisch ontwerper weet exact wat scoort qua vorm, kleur, lettertypes, maar de ux designer heeft weer een handige helicopterview over het gehele effect van de website: mens en gedrag. Ik ben blij om te kunnen zeggen dat ik alle drie disciplines beheers. Stiekem ben ik dus gewoon een marketeer die weet wanneer hij wat, waar en hoe moet inzetten. En het ook nog eens zelf uitvoert.

Wordt het al tijd om een (nieuwe) website te maken of matcht je huisstijl toch niet met je imago? Bel 0641792689 en ik hoor graag wat je écht wil vertellen.

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment